Startskott för tentapluggandet
Då var det dags för salstenta igen den 6 november kl 08:00. Jag har inte haft så många stora salstentor under lärarutbildningen så jag upplever en viss ovana när det gäller upplägget för pluggandet. Jag är mest van vid hemtentor och älskar att skriva dem. Salstentor däremot gillar jag inte lika mycket. Det känns som om det blir en djupare inlärning när jag skriver hemtenta, än när jag skriver salstenta. Salstenta verkar ge en ytlig inlärning som jag glömmer fortare. Vi fick i alla fall lite råd från läraren om hur vi ska tänka kring alla texter vi läser. Hon sa att vi ska sammanfatta vad texten handlar om, vad den kommer fram till och hur vi som blivande pedagoger har nytta av resultatet. Enkelt, eller hur? Jag brukar plugga på liknande sätt, men problemet är att vi denna gång har ett trettiotal texter att bearbeta. Visserligen är de sammankopplade till varandra på ett eller annat sätt, men det är svårt ändå. De flesta är lättlästa men några är svårare att ta sig igenom. Så de närmaste två veckorna kommer jag att sitta hemma och läsa, skriva, läsa och så skriva. Typiskt nog har jag en hel del inbokat under dessa veckor. Jag och tjejerna ska på en hudvårdsrådgivning, jag ska hämta farmor från Köpenhamns flygplats, jag ska jobba en del mm. Nähä, back to work.