Don’t mess with me lady
Vilken dag jag har haft på jobbet. Efter gårdagens ”action” trodde jag det skulle vara lugnt ett tag framöver. Så fel man kan ha! Jag känner att jag måste skriva av mig so here I go. Ser nu i efterhand att det blev ett lååååångt inlägg, UTAN BILDER! Fy skäms på mig.
Det hela började med att en kund ville returnera ett par skor utan skokartong. Vi har som regel att skokartonger ska lämnas tillbaks eftersom vi gärna vill kunna sälja skorna igen till någon annan. Det står till och med på kvittot att varan ska vara i originalförpackning. Jag vet inte vad ni tycker, men enligt mig är det rätt självklart att en skokartong är en originalförpackning som skorna säljs i. Hur som helst så gjorde vi ett undantag och kunden fick lämna tillbaks varan. På kvittot hade de köpt två par fotbollskor som var identiska till utseendet och till namnet. Skillnaden var att de ena var grässkor och det andra paret var inomhusskor. Jag visste inte detta så jag frågar är det skorna för 199 kr ni lämnar tillbaks. Svaret blev ja. Ok, jag gör retur, de får ett par andra skor de valt ut för samma pris och då börjar de tjafsa om att de ska ha pengar tillbaks. Efter (en hel del) mycket om och men tar jag hjälp av en kollega som säger att de bara betalat 199 kr för skorna. Storleken på skorna stämmer med de på kvittot som kostat 199 kr. Vi går alltid efter US storlekar får jag höra från kollegan. De tjafsar en massa med mig och säger att jag som är en simpel kassörska inte vet något om vad vi säljer och att de vill prata med några av killarna vid skoavdelningen. Min kollega informerar om att han är en av dessa killar. Pedagogisk som jag är försöker jag visa att skostorleken i skon stämmer med den på kvittot, och frågar om de kanske tagit med sig fel par skor. Nej, det var inte godtagbart. Vi går ner för att prata med en annan och då får vi veta att dessa skor är ett undantag och att vi ska gå efter UK storleken.
Oj, tänkte jag, de hade rätt stakarna. Vi går tillbaks till kassan och jag gör mig redo för att förklara misstaget och be om ursäkt. Kunden är inte ett dugg intresserad av vad jag har att säga och börjar än en gång attackera mig verbalt och påpekar hur kass jag är och att jag inte borde jobba där eftersom jag inte kan något. Att vi var snälla och gjorde ett undantag är som bortglömt. Jag blir lite smått irriterad men försöker behärska mig eftersom de har två små barn med sig. Jag börjar ingen med att förklara varför vi gjorde ett misstag och då avbryter hon mig och skriker att hon inte är intresserad av att diskutera med mig, jag kan ju ingenting. Hon vill ha sina pengar tillbaka för båda skorna och hon ska minsann aldrig mer handla hos oss igen. Skönt tänker jag, då slipper jag blir trakasserad på min arbetsplats. Jag ser hur kunder runtomkring blir förbannade på kunden och vissa till och med mummlar att en del är ju fan inte kloka. Jag fortsätter att vara trevlig som jag alltid är och frågar om de har en krona så de får mer jämna pengar osv.
Efteråt kommer några och frågar om jag är ok och att jag inte ska ta åt mig. Nej, jag tar inte åt mig. Jag blev lite ledsen över att kunden blev så upprörd, men jag menar alla måste ju få göra misstag. Jag var ju redo att be om ursäkt om de bara ville lyssna. Jag höjde aldrig rösten eller pratade nedvärderande mot dem som de gjorde mot mig. Att hon sa det hon gjorde om mig och sättet hon sa det på säger mer om henne än det gör om mig som säljare. Och att göra det framför sina barn som ledsen säger ”Ska jag inte få dom skorna mamma?”.
Jag är helt slutkörd just nu. Kom hem och la mig i sängen direkt. Kommer nog inte att lämna sängen utan ska snart upp och byta om till sängkläder och sen sova. Undra vad morgondagen har för äventyr som väntar… Oh God have mercy!